پرسش و پاسخ 2
- سه شنبه, ۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۶ ب.ظ
باز از آنها پرسیدیم که آیا خدا را فرقهاى هم هست که بهتر از آنها باشد؟
گفتند: بلى آنهائى که در جهاد رنج و تعب زیاد تحمل کردند و طعن و ضرب و قتلشان
در راه خدا بیشتر از دیگران بود به دلیل آیه فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره.
ما هم این سخن را از آنها قبول کردیم و دانستیم و شناختیم که بهترین نیکان کسانىاند
که رنج و تعب آنها در جهاد فزونتر و جانفشانیشان در راه خدا بیشتر و از دشمنان زیاد
کشنده باشند. (این مطلب که معلوم شد) از آنها در باره این دو مرد یعنى على بن ابى طالب
و ابوبکر پرسیدیم که کدام یک از آن دو تن رنج و تعبش در جنگ بیشتر و بلاء و گرفتاریش
در راه خدا فزونتر بود؟هر دو فرقه اجماع کردند که على بن ابیطالب طعن و ضربش بیشتر
و جنگش شدیدتر بود و او همیشه از دین خدا و از پیغمبر دفاع می کرد بنا براین از آنچه
گفتیم: ثابت شد که به اجماع هر دو گروه و به دلالت کتاب و سنت على علیه السلام افضل است.
باز از آنها سؤال کردیم که از متقین کدام بهترند؟ گفتند :آنها که از پروردگارشان می ترسند
چنان که خداوند فرماید:اعدت للمتقین الذین یخشون ربهم .
سپس از آنها پرسیدیم :چه کسانى از خدا میترسند؟
گفتند :علماء بدلیل آیه:انما یخشى الله من عباده العلماء.
باز از آنها پرسیدیم :که داناترین مردم کیانند؟ گفتند:آن که داناتر باشد به عدل،و
هدایت کنندهتر باشد بسوى حق و سزاوارتر باشد به اینکه متبوع باشد نه تابع به دلیل
فرمایش خداى تعالى:یحکم به ذوا عدل منکم که حکومت را به صاحبان عدل قرار داده است.
ما این سخن را نیز از آنها قبول کردیم و سپس پرسیدیم :که داناترین مردم به عدل کیست؟
گفتند :آنکه بیشتر دلالت کند به عدل.پرسیدیم :چه کسى از مردم به عدل بیشتر
دلالت می کند،گفتند:آنکه بیشتر به حق هدایت می کند و شایستهتر باشد که متبوع گردد
نه تابع به دلیل قول خداى تعالى :افمن یهدى الى الحق احق ان یتبع امن لا یهدى الا
ان یهدى. (آیا آنکه بسوى حق هدایت می کند براى متابعت سزاوارتر است یا آنکه خود راه
را نمی داند مگر اینکه هدایت شود) .
بنابراین کتاب خدا و سنت پیغمبر و اجماع هر دو فرقه دلالت می کنند بر اینکه افضل امت
پس از پیغمبر (ص) على بن ابیطالب است زیرا که جهادش از همه بیشتر است در نتیجه از
همه اتقى است و چون اتقى است پس اخشى است و چون اخشى است لذا از همه اعلم است
و چون اعلم است پس،از همه بیشتر به عدل دلالت می کند و چون اعدل است پس بیشتر
از همه،امت را به سوى حق دعوت می نماید و در نتیجه سزاوارتر است که متبوع و حاکم
باشد نه تابع و محکوم . (1)
پ.ن: 1. کشف الغمه ص13
استفاده کردیم