پرسش و پاسخ 1
- يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۲ ب.ظ
دانشمند معتزلى ابى عثمان عمرو بن بحر الجاحظ که از علماء و محققین اهل سنت
است اگر چه در پاره موارد مانند ابن ابى الحدید طرفدارى از شیخین نموده است
ولى رساله جداگانهاى نوشته و دلائلى آورده است که پس از رحلت پیغمبر صلى
الله علیه و آله جانشین او على بن ابیطالب است نه ابوبکر،و على بن عیسى اربلى
آن را در کتاب خود (کشف الغمه) آورده است.
و ما براى تکمیل مباحث این فصل ذیلا بطور اختصار آنرا می نگاریم.
خلاصه سخنان جاحظ چنین است که می گوید دو فرقه اسلام (سنى و شیعه) با
هم اختلافداشته یکى از آنها می گوید چون پیغمبر (ص) رحلت فرمود جانشینى
براى خود تعیین نکرد و امت را اختیار داد که هر که را خواستند براى جانشینى
انتخاب کنند و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند و گروه دیگر معتقدند که رسول
اکرم (ص) على را به جانشینى خود تعیین کرد و او را براى پس از خود پیشواى
مسلمین قرار داد و هر یک از این دو گروه ادعاى حقانیت خود را می کنند و
چون ما چنین دیدیم هر دو فرقه را نگه داشتیم تا با آنها بحث کنیم و حق را از
باطل باز یابیم و از همه آنها پرسیدیم آیا مردم از داشتن یک والى براى اداره
کردن امورشان و جمع آورى زکات اموال و تقسیم آن میان مستحقین و همچنین
براى قضاوت میان آنها و استرداد حق مظلوم از ظالم و اقامه حدود و بطور کلى
براى حفظ دین ناچارند یا خیر؟همه گفتند: بلى ناچارند.
باز از آنها پرسیدیم که آیا مردم مجازند که بدون نظر و توجه به کتاب خدا و
سنت پیغمبرشان کسى را براى خود والى کنند؟ گفتند :خیر مجاز نیستند.
آنگاه از همه آنها پرسیدیم آن اسلامى که خداى تعالى به قبول آن دستور
داده است کدام است؟
گفتند: اسلام اداى شهادتین است و اقرار به آنچه از جانب خدا به پیغمبر
آمده و نماز و روزه و حج به شرط استطاعت و عمل به قرآن و حرام دانستن
حرام آن و حلال دانستن حلال آن.
باز از آنها پرسیدیم آیا خدا را بندگان نیکى در میان مخلوقاتش هست که
آنها را برگزیند و اختیار کند؟ گفتند: بلى.
پرسیدیم :به چه دلیل؟گفتند: خداوند د ر قرآن فرماید:و ربک یخلق ما
یشاء و یختار ما کان لهم الخیرة من امرهم.
سپس از آنها پرسیدیم:نیکانچه کسانىاند؟گفتند: پرهیزکارانند .
گفتم به چه دلیل؟گفتند فرمایش خداوند است که:ان اکرمکم عند الله
اتقیکم.
گفتیم :آیا خدا را می رسد که از میان پرهیزکاران هم بهترین آنها را برگزیند؟
گفتند: بلى مجاهدین را که با مال و جانشان جهاد می کنند به دلیل قول
خداوند تعالى که فرماید:فضل الله المجاهدین باموالهم و انفسهم على
القاعدین درجة.
سپس گفتیم :آیا خدا را نیکانى از مجاهدین هم هست؟همه گفتند: بلى
کسانى از مجاهدین که به جهاد سبقت گیرند از بقیه برترند به دلیل آیه:
لا یستوى منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل.
ما این سخنان را از آنها قبول کردیم زیرا هر دو گروه در آنها وحدت نظر
داشتند و تا اینجا دانستیم که بهترین مردم سبقت کنندگان در جهادند.
منبع:کشف الغمه ص 12