فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

زیر باران گریه ها گم میشود

حرف هایم بی صدا گم میشود



دردسر شد عشق و درمانش تویی

تو که باشی صد بلا گم میشود



راه را یادم بده تا که دلم

هی نگوید که چرا گم میشود ؟



من غریبم ، در مسیر عشق تو

گفته بودی آشنا گم میشود



دائما تشویش و حول و اضطراب

در حضورت دست و پا گم میشود



من گدایم مبتلایان تو شاه

این میان حتما "گدا" گم میشود

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

چرا حدیث غدیر در نهج البلاغه نیامده است؟

چرا حدیث غدیر در نهج البلاغه نیامده است؟

نبودن حدیث غدیر در نهج ‏البلاغه هرگز بدان معنا نیست که امام علیه ‏السلام به آن احتجاج نکرده یا شریف رضی درباره صدور آن شکّ و تردیدی روا داشته است.

می دانیم که پیامبر عموم مسلمانانی را که همراه او از حجة ‏الوداع باز می‏گشتند در یک بیابان بی‏ آب و علفی گرد آورد و از همه حاضران زیر آفتاب سوزان برای امیرالمؤمنین بیعت گرفت. بنابراین، صدور حدیث غدیر در چنان فضا و موقعیتی سبب شد که همگان آن را بشنوند و به حافظه بسپارند و برای آیندگان بازگو کنند. در نتیجه، بنا بر تتبّع مؤلّف الغدیر دست کم یکصد و ده تن از صحابه از جمله سه خلیفه اوّل و هشتاد و چهار تن از تابعین آن را نقل کرده ‏اند.پس از تابعین نیز قریب به اتفاق عالمان شیعه و اهل سنّت نسل به نسل با سند پیوسته آن را نقل کرده ‏اند. حتی بسیاری از عالمان شیعه و سنّی درباره حدیث غدیر و طرق آن کتابی مستقل فراهم آورده‏ اند. ابو جعفر محمّد بن جریر طبری (م 310ق)، ابن عقده (م 333ق)، شمس الدین محمّد بن احمد ذهبی (م 748ق) و شمس الدین محمّد بن محمّد جزری دمشقی نامدارترین این مؤلّفان از میان سنّیان و شیعیان غیر امامی هستند.
بنابراین، حدیث غدیر به چنان تواتری رسید که به گفته استاد محمّد تقی شریعتی می‏ توان گفت: «حدیثی متواتر مثل حدیث غدیر نیست»


پرسش و پاسخ

سوالی که بسیار مطرح می شود این است که چرا نام امام علی (ع) در قرآن نیامده است؟

باید گفت درست است که در قرآن به طور مستقیم نام امام علی (ع) ذکر نشده است اما در آیات فراوانی به فضائل و ویژگی های حضرت اشاره شده است و نیز عدم ذکر مستقیم نام حضرت علی (ع) و توصیف ویژگی های حضرت در قرآن از حکمت های الهی است،چرا که احتمال اینکه قرآن دستخوش تحریف شود زیاد بود و عده ای کمر همت برای کشتن امام بسته بودند و به هر صورتی بود نام ایشان را از قرآن حذف می کردند.

شاید دلیل دیگرش این باشد که اگر در قرآن بصورت واضح حضرت علی(ع) بعنوان ولی و جانشین پیامبر معرفی می شد، دیگر فرصت امتحان امت محمد(ص) بوجود نمی آمد تا یاران ناب ایشان و حضرت علی از سایرین جدا شده (...حَتَّىَ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ...-آل عمران،179) و از آزمون سربلند بیرون آیند!

و برخی 500 آیه مربوط به اخلاقیات،ولایت و امامت در شأن امام علی (ع) دانسته اند.

برخی مصادیق باطنی آیات که در شأن امام علی است

 آیه 20 سوره الرحمن که می فرماید: «مرج البحرین یلتقیان» «بینهما برزخ لا یبغیان» در روایات از ائمه معصوم نقل شده است که منظور از "بحرین" حضرت علی و حضرت فاطمه است.

 آیاتی که شیعه و سنی آن را تنها در شأن فضائل خاص امام علی(ع) دانسته اند: یکی از مهمترین مسائل بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)است که در آیه 55 سوره مائده: إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند. که منابع و تفاسیر شیعه روایت کرده اند که این آیه در شأن امام علی است.

بر اساس این روایت که به دلیل کثرت قابل انکار نیست، امام علی(ع) روزی در مسجد در حال نماز بودند که فقیری می آید و طلب کمک می کند اما کسی به او توجه نکرده و در این لحظه امام علی در حال رکوع انگشتر خود را در می آورد و به او هدیه می کند. این آیه تنها به این نکته که شخص خاصی انگشتر را عطا کرده اشاره ندارد بلکه آنچه اهمیت بیشتری دارد همان ولایت امام علی (ع) است که در آغاز آیه بدان اشاره شده است.

ولایت در اینجا با توجه به معنای لغوی آن که اهل سنت نیز بدان آگاه هستند دوستی نیست و در هیچکدام از منابع اصیل لغت ولایت به معنی دوستی نیست بلکه ولایت به معنی سرپرستی گرفته شده است و این آیه اشاره به سرپرستی و رهبری و امامت حضرت امیر(ع) دارد.


 استناد به آیه 207 سوره بقره

 

خداوند در این آیه می فرماید: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است . این آیه مربوط به زمانی است که امام در لیلة المبیت برای نجات پیامبر از دست مشرکان در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن امام علی نازل شد. همچنین آیات سوره "هل اتی" و نیز در آنجا که قرآن می فرماید: اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزائاً وَلا شَکوراً به فضایل حضرت زهرا و امام علی اشاره دارد که سه شب متوالی افطاری خود را به فقیر مسکین و اسیر عطا کردند.

 در آیه مباهله حضرت علی(ع) "نفس" پیامبر شمرده شده که بسیار اهمیت دارد یا آیه اکمال در سوره مائده که" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا" که برخی از اهل سنت و تمام علمای شیعه تأکید دارند که در این آیه منظور ولایت امام علی(ع) است و سوره "عادیات" نیز در فضیلت مبارزات حضرت توصیفاتی دارد.

 

 

امام علی (ع) از دیدگاه مخالفان

اعتراف مخالفان به فضایل حضرت علی (ع) با وجود مخالفت ها



در اینجا به 3 مورد آن اشاره می کنیم:

 


اعتراف عمر به سه فضیلت امام علی علیه السلام
عبدالله بن عمر می گوید:
روزی پدرم از من پرسید:« بهترین فرد پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله کیست؟ »
گفتم:« کسی است که خداوند آنچه را بر مردم حرام کرده، برای او حلال کرده باشد و آنچه را برای مردم حلال کرده برای او حرام کرده باشد.»
پدرم گفت:« به خدا سوگند، راست گفتی. بر علی بن ابی طالب، صدقه حرام بود ولی برای مردم حلال بود؛ و بر مردم، ورود به مسجد با حالت جنابت حرام بود ولی بر او حلال بود؛ و درهای همه خانه‌‌هایی که به مسجد رسول خدا راه داشت بسته شد ولی در خانه علی علیه السلام بسته نشد.» (1)

اعتراف معاویه به اعلم بودن حضرت علی علیه السلام
مردی از معاویه پرسشی کرد. معاویه گفت: از علی بن ابیطالب بپرس زیرا او آگاه تر است. آن مرد گفت: ای امیرالمؤمنین معاویه گفتار تو و پاسخت در این مسأله برای من محبوب تر است از پاسخ و گفتار علی.
معاویه گفت: بد حرفی زدی و اندیشه اشتباهی داری، تو از گفتار مردی اظهار ناخرسندی کردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله او را از دانش و علم سیراب می کرد.و به او فرمود: تو برای من همانند هارون برای موسی هستی، مگر این که بعد از من پیامبری نیست.عمر بن خطاب از علی علیه السلام می پرسید و به سخنش عمل می کرد و من خود شاهد بودم که هرگاه مشکلی برای عمر پیش می آمد می گفت: آیا علی اینجا هست و حضور دارد؟
آنگاه معاویه به آن مرد گفت: برخیز که خداوند دو پایت را زمین گیر کند و دستور داد نام او را از دیوان سهمیه بیت المال حذف کردند. (2)

اعتراف عمر به برتری امام علی علیه السلام
وقتی عمر بن خطاب خواست سهمیه مردم را از بیت المال بپردازد، از حسن و حسین علیهماالسلام شروع کرد.
پسر عمر به پدرش اعتراض کرد که:« حسن و حسین را بر من مقدم می داری، در حالی که من از اصحاب رسول خدا هستم و به مدینه هجرت کرده‌ام؟»
عمر گفت:« ساکت باش! پدر حسن و حسین از پدر تو و مادر آنها از مادر تو بهتر است.» (3)


----


.1
بحارالانوار، ج 40، ص 120، حدیث 6 ... امالی طوسی
.2
بحارالانوار، ج37، ص266، ح40... عمدة
3
.بحارالانوار، ج 38، ص 9 ...مناقب




شیعیان تبریک...

از هـزاران زائــر درد آشـنـا مــن هـــم یـــکـی


زیـن همــه مسـکین سر تا پا گدا من هم یکی


گــر چـه خوارم، خار هم با گُل نشیند گاه گاه


در گــلـــســتـــان مــحــبـــان رضا من هم یکی




emam-reza-www.yasgroup.ir-23.gif



آقا چه قدر دلم گرفتار شماست


صد بار شکسته، باز بیمار شماست


انگار تمام شهر فهمیده دلـم


همسایه دیوار به دیوار شماست



imam-reza-www.yasgroup.ir-7.gif

چرا امام علی را رئیس مذهب شیعه نمی نامیم؟

چرا امام علی را رئیس مذهب شیعه نمی نامیم؟

در میان ائمه(علیهم السلام) امیرالمومنین على(علیه السلام) به جهت سوابق بى نظیر و توصیه هاى مکرر رسول خدا(ص) موقعیت ویژه اى داشت که لازمه طبیعى آن مورد توجه قرار گرفتن ایشان از سوى مسلمانان بود، اما چنین نشد. بحث بر دور داشته شدن آن حضرت از خلافت نیست بلکه حتى درحوزه هاى فکرى و عقیدتى نیز زمینه ظهور جدى در اختیار ایشان نبود. کدام یک از خطبه هاى مفصل و مهم نهج البلاغه، در دوران بیست وپنج ساله خانه نشینى امام(علیه السلام) ادا شده است؟




چرا شیعیان بعد از سوره حمد، آمینْ نمی گویند؟

اهل بیت علیهم السلام که نزدیک ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به چنین سنتی فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده اند.

این روزها بسیاری از مومنان در نقاط مختلف کشور اسلامی مان، خودشان را برای حضور در خانه امن الهی و ادای

فریضه حج آماده می‌کنند و در تکاپوی دانستن احکام مربوط به این فریضه هستند اما یکی از موضوعاتی که به

طور حتم در حین حضور در کشور عربستان با آن مواجه خواهند شد، «آمین» گفتن‌های بلند بعد از سوره حمد در

نمازهای جماعت از سوی نمازگزاران است که ممکن است سوالاتی را در ذهن آنها ایجاد کند زیرا گاه شده است

که حتی به نماز گزاران شیعه به همین جهت اعتراض می‌کنند که چرا آمین نمی‌گویید؟

حق امیرالمؤمنین

  آیا حق امیر المومنین (علیه السلام) از صفحات تاریخ و نیز شناخت منزلتش بیش از این نیست؟

 

 بیشتر از 10 سال است که کمیته حقوق بشرسازمان ملل متحد درنیویورک ،با استناد به اسنادی 160 صفحه ای به زبان انگلیسی،اعلام کرده امیر المومنین (علیه السلام) عادل ترین حاکم تاریخ بشر است.



سازمان ملل متحد در سال 2002 نامه امیر المومنین (علیه السلام) به مالک اشتر را به عنوان معتبرترین سند عدالت گستر در تاریخ بشر به ثبت رسانده است، نامه ای که تعجب و شگفتی کارشناسان حقوق بشر این سازمان را برانگیخت و باعث اقرار آنها به مقام والای امیرالمومنین (علیه السلام) شد.

نویسنده شیعی مذهب "ولاء الصفار" در مقاله ای ضمن پرداختنبه بخش های کوتاهی از شخصیت امیر المومنین (علیه السلام) در نوشته ی خود به نحوی بر جریان شناخت ناکافی از این شخصیت بلند مرتبه تاریخ در جامعه امروز و به عنوان مثال کشور عراق اعتراض می کند.

در این مقاله آمده است: اکنون سالها از رای گیری سازمان ملل پیرامون این خطاب امام علی علیه السلام به مالک می گذردآنجا که می فرماید: ای مالک مردم بر دو دسته اند ،دسته ای برادر دینی تو هستند و دسته ای دیگر در آفرینش با تو همانند، سخنی که با قاطعیت تصویب شد و به عنوان یکی از مراجع قانون گذاری شناخته شد.


وی می افزاید: مدت زیادی نمی گذرد که از استادی که به تازگی به چین سفر کرده بود شنیدم من در چین میهمان شخصی شدم که یک سازمان اجتماعی در آنجا داشت، روزی در حال گذشتن از خیابانی در این کشور بودیم به ساختمانی بلند و با عظمت و نوشته آن اشاره کرد، از وی پرسیدم این نوشته به زبان چینی چیست؟ وی گفت این نوشته از یک شخصیت عربی است که مردم اینجا آن را به عنوان شعاری در زندگی شان برگزیده اند و به کار گرفته اند، از او پرسیدم نام این مرد چیست؟ گفت او به علی بن ابی طالب معروف است و جمله نوشته شده این است: اگر فقر به شکل انسانی بر من مجسم می شد او را به قتل می رساندم. 

اگر یکی از ما کتابخانه کنگره آمریکا در واشنگتن را جستجو کنیم با کتاب میشل هاملتون با عنوان LOS HISTORY روبرو خواهیم شد، کتابی که اعجاب این نویسنده را از شخصیت امیرالمومنین (ع) نشان میدهد؛ اعجابی که آنرا را در میان نویسندگان و متفکرانغیر مسلمان کم مشاهده نکرده ایم. اما زمانی که به عنوان مثال از یک دانش آموز مسلمان و شیعه مقطع

متوسطه در مورد امیر المومنین (علیه السلام) سوال می شود اطلاعات  وی از چند جمله تجاوز نمی کند . آیا شایسته نیست امامی که بیشتر از 110 آیه قرآن در منزلت وی نازل شده است صفحاتی بیشتر در تاریخ را به خود اختصاص دهد؛ تا منبع الهام درس های بیشتر و مصداق حقیقی تعالیم خداوند باشد.

 

منبع:سایت تبیان


ابوتراب در قرآن

آیه  54سوره مائده:



"یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ



أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ  عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ



فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ"54

 


ترجمه : ای کسانیکه ایمان آورده اید هر کس از شما که از دینش برگردد، پس به زودی خدا مردمی را می آورد

که هم خدا دوستشان دارد و هم آنها خدا را دوست دارند ،این ها در برابر مؤمنین متواضع و در برابر کافران

مقتدرند و در راه خدا جهاد می کنند واز ملامت هیچ ملامتگری پروا ندارند،این فضل و برتری از جانب خداست

که به هر کس بخواهد و صلاح بداند می دهد و خدا وسعت بخش و بسیارداناست.(1)




مولای ما نمونهء دیگر نداشته است

مولای ما نمونهء دیگر نداشته است
اعجاز خلقت است و برابر نداشته است

وقت طواف دور حرم فکر می کنم
این خانه بی دلیل ترک برنداشته است

دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی
آیینه ای برای پیمبر نداشته است

سوگند می خورم که نبی، شهر علم بود
شهری که جز علی در دیگر نداشته است

طوری ز چارچوب در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است

یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرِِییل واژهء بهتر نداشته است

چون روز روشن است که در جهل گمشده است
هر کس که ختم نادعلی بر نداشته است


این شعر استعاره ندارد برای او
تقصیر من که نیست برابر نداشته است

 

"حمیدرضا برقعی"


شیعه!


دل علوی شد،شدم بنده الله


 

اشهد انَّ علی ولی الله