فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

زیر باران گریه ها گم میشود

حرف هایم بی صدا گم میشود



دردسر شد عشق و درمانش تویی

تو که باشی صد بلا گم میشود



راه را یادم بده تا که دلم

هی نگوید که چرا گم میشود ؟



من غریبم ، در مسیر عشق تو

گفته بودی آشنا گم میشود



دائما تشویش و حول و اضطراب

در حضورت دست و پا گم میشود



من گدایم مبتلایان تو شاه

این میان حتما "گدا" گم میشود

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

پرسش و پاسخ 1

دانشمند معتزلى ابى عثمان عمرو بن بحر الجاحظ که از علماء و محققین اهل سنت

 است اگر چه در پاره موارد مانند ابن ابى الحدید طرفدارى از شیخین نموده است

 ولى رساله جداگانه‏اى نوشته و دلائلى آورده است که پس از رحلت پیغمبر صلى

الله علیه و آله جانشین او على بن ابیطالب است نه ابوبکر،و على بن عیسى اربلى

 آن را در کتاب خود (کشف الغمه) آورده است.

و ما براى تکمیل مباحث این فصل ذیلا بطور اختصار آنرا می نگاریم.


خلاصه سخنان جاحظ چنین است که می گوید دو فرقه اسلام (سنى و شیعه) با

 هم اختلافداشته یکى از آنها می گوید چون پیغمبر (ص) رحلت فرمود جانشینى

 براى خود تعیین نکرد و امت را اختیار داد که هر که را خواستند براى جانشینى

 انتخاب کنند و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند و گروه دیگر معتقدند که رسول

 اکرم (ص) على را به جانشینى خود تعیین کرد و او را براى پس از خود پیشواى

 مسلمین قرار داد و هر یک از این دو گروه ادعاى حقانیت خود را می کنند و

چون ما چنین دیدیم هر دو فرقه را نگه داشتیم تا با آنها بحث کنیم و حق را از

 باطل باز یابیم و از همه آنها پرسیدیم آیا مردم از داشتن یک والى براى  اداره

 کردن امورشان و جمع آورى زکات اموال و تقسیم آن میان مستحقین و همچنین

براى قضاوت میان آنها و استرداد حق مظلوم از ظالم و اقامه حدود و بطور کلى

 براى حفظ دین ناچارند یا خیر؟همه گفتند: بلى ناچارند.

باز از آنها پرسیدیم که آیا مردم مجازند که بدون نظر و توجه به کتاب خدا و

 سنت پیغمبرشان کسى را براى خود والى کنند؟ گفتند :خیر مجاز نیستند.

 

آنگاه از همه آنها پرسیدیم آن اسلامى که خداى تعالى به قبول آن دستور

 داده است کدام است؟

گفتند: اسلام اداى شهادتین است و اقرار به آنچه از جانب خدا به پیغمبر

 آمده و نماز و روزه و حج به شرط استطاعت و عمل به قرآن و حرام دانستن

حرام آن و حلال دانستن حلال آن.

 

باز از آنها پرسیدیم آیا خدا را بندگان نیکى در میان مخلوقاتش هست که

آنها را برگزیند و اختیار کند؟ گفتند: بلى.

 

پرسیدیم :به چه دلیل؟گفتند: خداوند د ر قرآن فرماید:و ربک یخلق ما 

یشاء و یختار ما کان لهم الخیرة من امرهم.

 

سپس از آنها پرسیدیم:نیکان‏چه کسانى‏اند؟گفتند: پرهیزکارانند .

 

گفتم به چه دلیل؟گفتند فرمایش خداوند است که:ان اکرمکم عند الله

 اتقیکم.

 

گفتیم :آیا خدا را می رسد که از میان پرهیزکاران هم بهترین آنها را برگزیند؟

 

گفتند: بلى مجاهدین را که با مال و جانشان جهاد می کنند به دلیل قول 

خداوند تعالى که فرماید:فضل الله المجاهدین باموالهم و انفسهم على 

القاعدین درجة.

سپس گفتیم :آیا خدا را نیکانى از مجاهدین هم هست؟همه گفتند: بلى

 کسانى از مجاهدین که به جهاد سبقت گیرند از بقیه برترند به دلیل آیه:

لا یستوى منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل.

ما این سخنان را از آنها قبول کردیم زیرا هر دو گروه در آنها وحدت نظر

 داشتند و تا اینجا دانستیم که بهترین مردم سبقت کنندگان در جهادند.

منبع:کشف الغمه ص 12

  • الهام م

پرسش و پاسخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی