فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

زیر باران گریه ها گم میشود

حرف هایم بی صدا گم میشود



دردسر شد عشق و درمانش تویی

تو که باشی صد بلا گم میشود



راه را یادم بده تا که دلم

هی نگوید که چرا گم میشود ؟



من غریبم ، در مسیر عشق تو

گفته بودی آشنا گم میشود



دائما تشویش و حول و اضطراب

در حضورت دست و پا گم میشود



من گدایم مبتلایان تو شاه

این میان حتما "گدا" گم میشود

آخرین نظرات

آیاتی که در روز غدیر نازل شد

بنا بر روایات نقل شده ما شیعیان معتقدیم که حضرت علی (ع) در حجه الوداع

 به عنوان جانشین،ولی،وصی پیامبر از طرف خدا برگزیده شدند. حال دقایقی

 را در در محضر قرآن می نشینیم و به بررسی آیات نازل شده در روز غدیر

می پردازیم و به کتاب الغدیر که با تلاش و زحمت فراوان علامه امینی تألیف شده

 و از کتب معتبرشیعه است گریزی می زنیم تا بار دیگر حقانیت جانشینی 

حضرت علی (ع) را به اثبات برسانیم...


وقتی پیامبر در روز پنجشنبه، هجدهم ماه ذیحجه به غدیر خم رسیدند،

 جبرئیل بر حضرتش نازل شد و آیه 67 سوره مائده را در مورد نصب 

امیرالمومنین علی خواند: 

«یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته

 و الله یعصمک من الناس...» ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو

 نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و

 خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد.»


جالب است بدانید مرحوم علامه امینی در جلد اول کتاب «الغدیر» نام

 سی نفر از دانشمندان اهل سنت را آورده است که گفته اند: این آیه در

 روز غدیرخم در مورد علی بن ابیطالب نازل شده، نشانی کتاب ها حتی

 شماره صفحه کتابی که از آن نقل شده در کتاب الغدیر نوشته شده است.


دومین آیه، آیه سوم از سوره مبارکه مائده است.

 پس از سخنان پیامبر هنوز مردم متفرق نشده بودند که جبرئیل نازل شد

 و این آیه را آورد:
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»

 امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به این که

 دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم.


در این مورد نیز توجه کنید، در همان کتاب «الغدیر» نام 16 نفر از دانشمندان

اهل سنت با ذکر کتاب و اشاره به صفحه مورد نظر آمده است که همگی

آن ها فرموده اند: این آیه در روز غدیرخم بعد از نصب علی بن ابیطالب

 به وسیله رسول خدا نازل شده است.(الغدیر،ج 1، ص230)


جالب تر از همه این است که وقتی سخنان پیامبر تمام شد، مردی به نام

«جابر بن نضر» یا بنا به گفته برخی به نام «حارث بن نعمان» حضور پیامبر

 آمده عرض کرد: یا محمد! به ما دستور دادی، به یگانگی خداوند و

پیامبری تو شهادت دهیم و از ما خواستی نماز و روزه، حج و زکات انجام

دهیم، همه را پذیرفتیم. ولی به این مقدار بسنده نکردی و امروز، پسر

 عمویت «علی» را بر ما گماردی و او را به همه ما ترجیح دادی و

 فرمودی: «من کنت مولاه فعلی مولاه». آیا آنچه گفتی از سوی خداوند

 بود یا خواست خودت؟ رسول خدا فرمودند: سوگند به آن خدایی که

جز او معبودی نیست، آنچه گفتم به دستور خداوند بوده است. آن مرد

 با ناراحتی پشت به رسول خدا نموده و رفت تا بر شترش سوار شود ولی

 در بین راه با خدا چنین مناجات کرد: بار خدایا اگر آنچه (محمد) می گوید

حق است، فرمان بده از آسمان بر ما سنگ ببارد یا عذابی دردناک به سوی

 ما روانه ساز، این جمله را گفت، هنوز به شترش نرسیده بود که ناگاه سنگی

از آسمان فرود آمد و سر او را نشانه گرفت، از مغز سر وارد بدنش شد و از

پایین بیرون آمد و او را در جا کشت و به دنبال آن این آیات از سوره معارج نازل شد

: 
«سئل سائل بعذاب واقع، للکافرین لیس له دافع، من الله ذی المعارج»(معارج، ص 103)

سائلی از خداوند بزرگ طلب عذاب کرد، عذابی که بلافاصله واقع شد و هیچ قدرتی

 آن عذاب را از کافران نمی تواند دفع کند.(الغدیر،ج1،ص 239)


مرحوم علامه امینی نام 30 نفر از دانشمندان اهل سنت را با نام کتاب و شماره

صفحه ذکر می کند که تمامی آن ها گفته اند: این آیات در روز «غدیرخم» و

 بعد از گفتار آن مرد نازل شده است.

  

نظرات  (۱)

سلام

خوندیم و لذت بردیم

داستان جابر بن نضر هم جالب بود جالبه که هر دو دعاش در دم مستجاب شد سنگش توی این دنیا عذاب الیم هم در نشئه بعدی...

اما جالبه که شهرستانی در ملل و نحل میگه خلافت همیشه در نظام هستی مسئله ای اختلاف انگیز بوده و اولین نزاع هم در پیشگاه خود خدا بوده که ابلیس خلافت آدم را نپذیرفت...

جالبه اعمال حج تمتع در حج الوداع برای اولین و آخرین بار توسط پیامبر تبین میشه. حالا برید اسرار این اعمال رو مطالعه بفرمایید و ربطش رو با دحو الارض و خلقت انسان مطالعه بفرمایید... و خدا بعد از اینکه خلایق رو آفرید مسئله خلافت رو مطرح کرد و اختلاف ( ابلیس) آغاز شد. پیامبر هم بعد از اینکه اعمال حج تمتع که ربط جالبی با خلقت خدا داره رو تبین کرد مسئله خلافت رو مطرح کرد اختلاف آغاز شد. ابلیسها نپذیرفتن...

اصلا اینکه بنای خدا بر این بوده که بعد از اعمال حج تمتع مسئله خلافت مطرح بشه بسیار معنا داره...

خدایا ما رو با قرآن و عترت محشور بفرما 

پاسخ:
سلام

نکته جالبی رو بیان کردین ...تا حالا بهش دقت نکرده بودم...

سپاس از لطفتون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی