فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

باد و طوفان آرام می گیرد اما بیرق مولا آرام نمی گیرد

فقط حیدر امیرالمؤمنین است...

زیر باران گریه ها گم میشود

حرف هایم بی صدا گم میشود



دردسر شد عشق و درمانش تویی

تو که باشی صد بلا گم میشود



راه را یادم بده تا که دلم

هی نگوید که چرا گم میشود ؟



من غریبم ، در مسیر عشق تو

گفته بودی آشنا گم میشود



دائما تشویش و حول و اضطراب

در حضورت دست و پا گم میشود



من گدایم مبتلایان تو شاه

این میان حتما "گدا" گم میشود

پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

وظایف شیعیان در دهه ولایت

وظایف شیعیان در دهه ولایت از منظر آیت‌الله العظمی مظاهری

 



معظم‌له در مسجد حکیم اصفهان در جمع طلاب تعظیم شعائر الهی را نخستین وظیفه شیعیان در دهه ولایت دانستند و تصریح کردند: فاصلۀ زمانی عید قربان تا عید سعید غدیر، ایامی مبارک و از قداست ویژه‌ای برخوردار است. این ایام نورانی، باید به عنوان هفتۀ ولایت نام‌گذاری شده و در آن هفته از حیث شعاری، به موضوع مهم ولایت پرداخته شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزودند: جشن‌ها، دید و بازدیدها و آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر عمومی در این هفته باید فراوان باشد، ذکر امیرمؤمنان باید بسیار گفته شود، مجالس جشن برگزار گردد و در آن مجالس سخنرانان مسأله ولایت را تبیین کنند و مداحان اشعار زیبایی در مدح اهل‌بیت (علیهم السلام) و ولایت بخوانند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در تکمیل سخنان خود افزودند: البته در این خصوص باید توجه شود که محتوای سخنرانی‌ها و مداحی‌ها از آیات شریف قرآن کریم گرفته شود. دست کم سیصد آیه در قرآن کریم  پیرامون امیرمؤمنان و ائمه اطهار (علیهم السلام) وجود دارد. با وجود این آیات، نیازی نیست که در مجالس جشن، اشعار افراطی خوانده شود. بنابراین از خواندن اشعار و بیان سخنانی که بهانه دست دشمن می‌دهد، باید پرهیز جدی شود.

 

تقویت بنیه اعتقادی

ایشان تقویت بنیه اعتقادی را از دیگر وظایف شیعیان در دهه ولایت دانستند و اظهار کردند: شیعه باید امام‌شناس باشد، به طور کلی در اعتقادات مطالعه و پژوهش نماید و به صورت استدلالی مبانی اعتقادی خود را تقویت کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر این که جوانان باید با بهره‌گیری از کتاب‌های اعتقادی چون احقاق‌الحق و الغدیر ولایت را درک کنند و این مسئله را برای دیگران نیز به اثبات برسانند،‌ افزودند: شیعه، به‌ویژه جوان شیعه باید بداند چرا امام علی (علیه السلام) خلیفۀ بلافصل پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. هر شیعه‌ باید با استدلال بتواند اثبات کند که چرا ائمه دوازده‌گانه (علیهم السلام) امام هستند.


نقش حوزه و دانشگاه

ایشان در ادامه به نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه پرداختند و گفتند: در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید در این خصوص گفت‌وگوهای فراوانی صورت پذیرد و به موضوع اعتقادات بیش از این اهمیّت دهند. در هفتۀ ولایت نیز در مجالس جشن و سخنرانی‌ها باید دلائل شیعه برای امامت ائمۀ اطهار«سلام‌الله‌علیهم» تبیین شود و آیات مربوطه شرح داده شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری پاسخ‌گویی به شبهات پیروامون امامت حضرت علی (علیه السلام) را از دیگر وظایف شیعیان برشمردند و تصریح کردند: فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ائمه هدی (علیهم السلام) باید برای مردم بازگو شود و مهم‌تر، این که شبهات اعتقادی رفع شود. مطالعه و پژوهش در موضوع ولایت باید به قدری باشد که همه بتوانند شبهاتی که از سوی دشمنان مطرح می‌شود را با دلیل و برهان پاسخ گویند.

 

پیروی از اهل‌بیت (علیهم السلام)

معظم‌له پیروی از اهل‌بیت را بعد دیگری از وظایف شیعان معرفی کردند و اظهار داشتند: پیروی از ائمه اطهار (علیهم السلام) در هفته ولایت باید بروز و ظهور بیشتری داشته باشد، شیعه باید علاوه بر اظهار محبّت به ائمه اطهار (علیهم السلام) و افزون بر اعتقاد قلبی به امامت آن بزرگوران، آنان را سرمشق خود قرار دهد و در زندگی از ایشان تبعیت و پیروی نماید. سیمای تشیع باید در پیشانی هر شیعه‌ای نمایان باشد و رکن اساسی تشیع عمل به دستورات دینی و تبعیّت از قرآن و عترت است.

ایشان افزودند: هفته ولایت، فرصت ارزشمندی برای تمرین پیروی از اهل‌بیت (علیهم السلام) است. در این هفته همه باید تلاش کنند تا گفتار و کردار خویش را با عملکرد ائمه هدی (علیهم السلام) تطبیق دهند و در حد توان اعمال خود را به اعمال آن ذوات مقدس شبیه نمایند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خدمت به خلق را یکی از مهم‌ترین سیره ائمه معصوم (علیهم السلام) معرفی کردند و بیان داشتند: یکی از مواردی که در سیرۀ اهل‌بیت (علیه السلام) بروز ویژه‌ای دارد، خدمت به خلق خدا است. مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مدّت بیست و پنج سال که خانه‌نشین بودند، بیست و شش مزرعه به دست مبارک خود برای فقرا و مستضعفین آباد کرده و وقف آنان نمودند.

 

تلاش برای رفاه هم‌نوعان

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کردند: شیعیان باید از آن حضرت پیروی کنند و هرچه می‌توانند برای رفاه دیگران تلاش کنند. رسیدگی به مستمندان باید برنامه همیشگی زندگی یک شیعه باشد ولی در هفتۀ ولایت همه باید به قدر توان به فقرا و مستمندان رسیدگی کنند و از دیگران به هر صورت ممکن دستگیری نمایند.

ایشان انفاق را راهی برای رفاه عموم جامعه دانستند و اظهار کردند: اگر به دستور قرآن کریم در خصوص انفاق که می‌فرمایدلِیُنْفِقْ ذُو سَعَةٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّه « (طلاق، آیه7) عمل شود و امیرالمؤمنین (علیه السلام) سرمشق شیعیان باشند، یک نفر فقیر در میان شیعیان یافت نمی‌شود و همه در رفاه خواهند بود.

 

پرهیز از تجمل‌گرایی

ایشان ساده زیستی ائمّۀ هدی (علیهم السلام) را فضیلت دیگر سیرۀ آن ذوات مقدس برشرمدند و تأکید کردند: تجمّلات و تشریفات بی‌جا، مطلقاً در زندگانی حضرات ائمه اطهار (علیهم السلام) وجود نداشته است؛ با اینکه آن بزرگواران و به ویژه حضرت امیر مؤمنان با وجود مزارع فراوان و قنات‌هایی که احداث نمودند، می‌توانستند به ثروت زیادی دست یابند، اما آن ثروت را به جای اینکه در راه تجملات به کار گیرند، صرف تقویت اسلام می‌کردند و به مستمندان می‌بخشیدند.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزودند: امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حتی اطرافیان ایشان، ذره‌ای از بیت‌المال استفاده نکردند. خوراک ایشان که از دست‌رنج خودشان بود، دو قرص نان جو در شبانه‌روز بود و به دو پیراهن ساده اکتفا کرده بودند.

حضرت آیت‌الله مظاهری همچنین تأکید کردند: تجمل‌گرایی در زندگی‌های کنونی به هیچ وجه با سیرۀ اهل‌بیت (علیهم السلام) سازگاری ندارد و این ننگ بزرگی برای جامعۀ اسلامی محسوب می‌شود.

معظم‌له با تاکید بر اهتمام نماز اول وقت و جماعت یادآور شدند: مساجد شیعیان باید در وقت نماز، مملو از جمعیت و جاهای دیگر نیز خلوت باشد و همۀ کارها تعطیل شود. همه به نماز اول وقت، در مسجد و به جماعت بپردازند. لااقل در هفتۀ ولایت باید مساجد پر از جمعیّت باشد و همه به نماز اهمیت بدهند تا از این نظر بتوانند شباهتی به امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیدا کنند.

 

انتقاد از بروز علنی فساد

ایشان با ابراز نگرانی از عدم تطابق عملکرد بسیاری از مردم با شیوه رفتاری معصومین (علیهم السلام) خاطرنشان کردند: بروز علنی فساد اخلاقی در جامعه و وجود گناه و معصیت که فعلاً در جامعه رایج است، با تشیّع سازگار نیست. از قرآن و عترت استفاده می‌شود که چنین ملّتی، شیعۀ واقعی نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان تصریح کردند: هفتۀ ولایت، هفتۀ مهمّی است. این ایام و این هفته باید سراسر اظهار محبّت به اهل‌بیت (علیهم السلام) باشد. چنانکه باید موجب تقویت بنیۀ اعتقادی در زمینۀ امام شناسی شود و مهم‌تر از آن دو، این هفته باید یک معلّم اخلاق برای شیعیان باشد تا بتوانند پس از آن به واجبات اهمیّت دهند و از گناه و معصیت اجتناب جدی داشته باشند و به انجام مستحبات نیز به قدر توان و نشاط بپردازند.

 

رسیدن به مقام آدمیت بدون ولایت اهل بیت امکان پذیر نیست

حضرت آیت‌الله مظاهری در بخش دیگر از سخنان خود در تبیین پیام اخلاقی عید غدیر تاکید کردند: عید غدیر، عید ولایت است. پیام اخلاقی عید غدیر، این است که پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند متعال و تهذیب نفس و در یک کلام رسیدن به مقام آدمیت، بدون ولایت امکان‌پذیر نیست.

ایشان با تأکید بر این که مسیر سعادت، مانند هر مسیر دیگری، نیاز به راهنما دارد،‌ اظهار داشتند: راهنما، خود باید مسیر را پیموده و از موانع راه آگاهی کامل داشته باشد. در این میان،‌ اهل‌بیت (علیهم السلام) بهترین راهنما برای پیمودن مسیر حرکت به سوی خداوند متعال هستند. از این جهت خداوند متعال در آیه می‌فرماید: اسلام منهای ولایت، ناقص است و در روز عید غدیر کامل می‌گردد.

معظم‌له با اشاره به آیه:

«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً»؛ (سوره مائده، آیه3) بیان داشتند: پس از ابلاغ ولایت امیرمؤمنان، خداوند متعال از دین اسلام راضی می‌شود. زیرا سلوک معنوی انسان، در پرتو نور قرآن و عترت که همان «ثقلین» هستند، امکان‌پذیر است و بدون یکی از این دو گوهر گران‌بها، کسی به مقصد نخواهد رسید.


منبع:سایت تبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی